De eerste pagina
Image default
Financieel

De kracht van een goede mailing database

Bezoekers naar je website lokken is één ding, maar hoe slaag je erin om bezoekers aan je website te binden en te laten terugkomen? Hiervoor kan een mailing de perfecte oplossing bieden. Maar vooraleer je kan beginnen nadenken over een mailing, moet je natuurlijk een goede database aan kwalitatieve e-mailadressen opbouwen.

De eerste manier om deze database op te bouwen is door simpelweg een inschrijvingsformulier te plaatsen op een zichtbare plaats op de website. Hierbij moeten twee belangrijke zaken in het achterhoofd gehouden worden. Hou allereerst zeker rekening met de lengte van het inschrijvingsformulier. Een omslachtige of uitgebreide vragenlijst schrikt af en zal dus tot weinig inschrijvingen leiden. Hou het beperkt tot de noodzakelijke informatie. Als tweede is het belangrijk om een voordeel te koppelen voor de bezoeker aan het inschrijven op de nieuwsbrief. Zorg voor een goede en aantrekkelijke call to action zodat de bezoeker overtuigt raakt van zijn/haar voordeel om zich te abonneren op jouw nieuwsbrief. Bijvoorbeeld: “Schrijf je nu in op de nieuwsbrief en geniet van exclusieve kortingen op een selectie producten”.

Een andere kans op een uitgebreide database e-mailadressen zijn de ontelbare mails die we dag in dag uit ontvangen en versturen. Zoals het een goed idee is om promotie te voeren voor je website in alle mailverkeer via de automatische handtekening, is het ook een goed idee om hierin een link te voorzien naar het inschrijvingsformulier. Mensen kunnen op basis van een positief persoonlijk contact namelijk, meer dan door een verleidelijk voorstel, getriggerd worden om zich te binden aan een bedrijf/website. Ze voelen dan een persoonlijke connectie.
Indien je ook een fysiek winkelpunt of contactpunt met klanten hebt, kan je natuurlijk ook hier aan werving doen door kleine inschrijvingsformuliertjes aan te bieden bij elke aankoop. Vergeet deze mogelijkheid ook zeker niet bij vakbeurzen of andere evenementen!

Het belang van sociale media neemt nog elke dag toe, en daar kan je ook voor je nieuwsbrief de vruchten van plukken. Deze netwerken bieden namelijk de kans om je nieuwsbrief op een interactieve manier onder de aandacht te brengen en zo nieuwe inschrijvingen te bewerkstelligen. Last but not least kunnen ook sitelinks voor een uitbreiding van je database zorgen. Met sitelinks worden de links onder een Google Adwords tekst bedoeld die doorlinken naar een specifieke landingspagina. Hierbij kan je een duidelijke call to action verwoorden als “Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!”
Eens je een goede database aan e-mailadressen hebt kan je beginnen nadenken over de mailing zelf. Hier zijn echter ook een aantal valkuilen. Vermijd zeker SPAM-gevoelige woorden in het onderwerp van je mailing. Woorden als Gratis, Free, Win, .. zijn woorden die flirten met de spambox. Hou bij de opbouw van de mailing ook rekening met het AIDA-principe. Trek allereerst de aandacht met een aantrekkelijke en aansprekende subjectline. Wek dan interesse door een oplossing te bieden op een bepaald probleem of invulling van een bepaalde behoefte. Als de lezer overtuigt is van dit voordeel zal hij een verlangen ontwikkelen die op zijn beurt leidt tot actie. Hou ook bij het opstellen van je mailing ook rekening met het soort product. Waar producten met een hoge onzekerheid zoals verzekeringen of leningen nood hebben aan heel wat omkaderende informatie die een rationele beslissing mogelijk maken, hebben producten met een lage onzekerheid genoeg aan emotionele associaties zoals humor, zorgzaamheid, fysieke aantrekkelijkheid enzovoort.

Verder is ook het testen van je mailing een must. Controleer de tracking van de links, de opmaak, de teksten en beslis daarna pas om hem effectief uit te sturen. Niks zo erg als tot het besef moeten komen een mailing met fouten of errors uitgestuurd te hebben als het al te laat is.

http://www.internetbijverdienen.be/geld-bijverdienen-met-emails-verwerken/